Privatlivspolitik   

Opslagsinformation  ·  Servicenyt  ·  Debat

16 november, 2015

Hurtig internet

Begyndererfaringer med Stofa bredbånd på 300/40 Mbps.

Jeg fik fornøjelsen at prøve den nye hurtige internet løsning fra Stofa. Jeg oplevede ingen problemer ved at afmontere Cisco EPC3925 modem/router og skifte den ud med den nye Technicolor TC7230 modem/router, som jeg fik leveret via PostDanmark i lørdags. Alle enheder på vores lokalnet, trådløse såvel som Ethernet kabel-forbundne, kom automatisk op, som lokalnetsenheder, på Technicolor TC7230. Jeg havde ventet at konfigurationen for alle trådløse enheder nok skulle sættes om, men det var ikke nødvendig. Sikkert fordi Stofa her har givet os samme netværkslogin (ESSID og netværksnøgle), som ved tidligere konfiguration. Ikke alt fik samme IP-adresse på lokalnettet. Vi har et par enheder (IP-telefoner) som kører bedst hvis der er lavet en så kaldt port-forwarding for dem.

Det med port-forwarding skulle jeg så lige ind og sætte op i den nye modem/router. Jeg bemærkede at der er en smule mere her, som vi får lov til, end med routeren jeg afmonterede.

Jeg ringede til Stofa Teknisk Support. Jeg ville gerne vide om signalniveauerne lå flot, for med den tidligere løsning lå RF-signalet bedst når jeg dæmpede det 3 - 4 db. Jeg ville helst undvære at skulle det samme denne gang. Men det var lidt for tidligt jeg ringede. De kunne ikke se noget om mine signalniveauer før jeg har været på i længere tid. Kunne kun melde at de ikke har set fejl i min kommunikation. Så at få afklaret det udskød jeg til en anden gang. - Jeg forstår fortsat ikke hvorfor vi ikke selv har adgang til at se disse tal, som vi kunne hos Canal Digital Kabel-TV og hos Nordit. - Hele vejen fra år 2003 til 2013.

Med kabelforbundne computere testede jeg hastigheden. Her valgte jeg at bruge Stofa hastighedsmåleren. Såvel downstream som upstream lå flot over det lovede, 300/40 Mbps. For at opnå det skal det udstyr, man har, være specificeret til at kunne køre på 1 Gbps Ethernet. En af mine Ethernet switche er dog specificeret til kun 100 Mbps. Tester jeg med signal via den så ligger downstream på en flot stykke over de 100 Mbps, som switchen kan klare, og upstream er lidt over de 40 Mbps. Det kan jeg så godt leve med, der hvor denne Ethernet switch sidder. Af udstyr er det den ene IP-telefon, TV-fladskærmen, En Blue-Ray afspiller og Stofa Smart-TV boksen. - Ellers man plejer at sige, er du i tvivl om følgende kan håndtere gigabit hastigheder: tilstanden i dit Ethernet kabelnet og dine eventuelle Ethernet switche i kabelnettet, så til test og fejlfindings-formål, sæt et godt Ethernet kabel direkte fra computerporten og frem til en af de fire porte i modem/routeren. Fjern midlertidigt de eventuelle kabler i de tre andre porte i routeren og sluk for WiFi enhederne. Hvis det så ikke når op på hastigheden lovet af Stofa så evt. prøv med en anden computer, for problemet kunne også være flaskehalse i computeren, fx at porten i computeren er specificeret til 10 eller 100 Mbps, eller der er andet i computeren, som ikke kan følge med.

For nogle få uger siden købte jeg en ny Galaxy S 6 SmartPhone. I Wifi kan den køre i såvel 2,4 GHz båndet og i 5.0 GHz båndet og den kan håndtere en forbindelse, hvor begge bånd anvendes parallelt. Da jeg med en hastighedsmåler app testede det så fik jeg lidt store øjne, fordi downstream lå på 155,32 Mbps og upstream lå på 34,36 Mbps. De følgende målinger lå knapt så imponerende, fx på 128/42 Mbps, så stadig flot, dog. Jeg har også her målt hastigheder som 189/38 når jeg tester kl 03 om natten.

I forbindelse med Stofa IP-telefoni via modemmet og i forbindelse med at kunne styre modemmet via Stofa mine sider, er der behov for at man ringer til Stofa Support tlf.: 88 30 30 20 efter man har ombyttet modem, så vil de afmelde og tilmelde, hvad der er tilkoblet nettet. Når det efter ca. en halv time er slået igennem så skulle telefonien og betjening af modemmet via Mine sider virke igen. - Jeg opdagede det ved at Wifi på 2,4 GHz båndet havde Stofa lagt så den bruger kanal 6 og at kunne vælge kanal via Mine sider var forsvundet. - WiFi i TC7230 modem/routeren er specificeret til at kunne køre med 3 mulitpleksede kanaler i 5,0 GHz bånd og samtidig køre med 2 multipleksede kanaler i 2,4 GHz bånddet og alle 5 kanaler kan være multiplekset sammen for at kunne yde bedst hastighed og det er i begge retninger at den kan håndtere op til 5 kanaler multiplekset. Det bliver spændende hvor meget Stofa over tid får lukket op for, af det, for det er vidst ikke alt sammen i brug endnu og begge ender skal jo kunne håndtere samme løsning. Op til 5 kanaler, det kan vi da vidst kalde en fed multichannel, og de to frekvenser 2,4 og 5,0 GHz, dual-band.

Efterfølgende fandt jeg at jeg faktisk stadig ikke kan styre hvilken WiFi kanal Technicolor TC7230 skal køre på, via Stofa Mine sider. Der er ingen problemer i det som sådan, for boksen vælger selv kanalpladser, hvor der er meget lidt som kan forstyrre. Den havde fra starten valgt WiFi 2,4GHz kanal 6. Da jeg via Stofa Mine sider forsøgte at lægge WiFi over på kanal 7, så genstartede boksen efter nogle minutter. Da WiFi kom op så valgte den først kanal 11. Efter nogle minutter så skiftede den til kanal 6 og der blev den så i et døgn ca. hvor den igen valgte kanal 11. På 5,0 GHz har den valgt kanal 136. - Der er nok en højere mening med at vi ikke skal og behøver at styre det manuelt.

Vi har også en bærebar computer, der til WiFi har en Realtek RTL8188CE netkort. Det kort skulle kunne nå op på en teoretisk hastighed på 300 Mbps, hvor den kun kører i 2,4 GHz båndet. Med Cisco modemmet lå WiFi downstream hastigheden typisk et sted imellem 32 og 42 Mbps, men efter skiftet til Technicolor TC7230 modem/router så lå downstream og rodede rundt imellem knapt 1 til 5 Mbps og upstream kom sjældent op på 1 Mbps, så der var noget galt. Jeg er ikke 100% sikker på at fejlen først opstod efter vi skiftede modem, - det er heller ikke ret længe siden vi opgraderede computeren fra Windows 7 til Windows 10. Jeg husker ikke med sikkerhed om jeg efter denne opgradering fik målt hastigheden, men vi bemærkede ikke en mangel der før modemskiftet til Technicolor TC7230. - Jeg prøvede med Ethernet kabel, på samme computer, der lå hastighederne flot over 300/40.

Jeg var egentlig parrat til at købe en access point (AP), som jeg så ville lægge på kanal 11 i 2,4 GHz båndet. Men i stedet lykkedes det mig at få flotte måleresultater ved blot at pille i konfigurationen for WiFi kortet.

Den kom op på 108/37 Mbps og der omkring...


Under Status for trådløs netværksforbindelse klikkede jeg på fanen Egenskaber

I pop-up ruden her for Realtek RTL8188CE klikkede jeg på Konfigurer

I det nye pop-up vindue klikkede jeg på Avanceret

Under avanceret ændrede jeg værdien 20_40MHz til 20 MHz

Så kom WiFi hastigheden straks op på ca 42/42 Mbps. Efterfølgende gik jeg så ind samme sted og ændrede konfigurationen tilbage igen til 20_40MHz, så kom downsream op på de 108 Mbps. - - - Jeg skal måske holde lidt øje med denne bærbare. Årsagen kan måske også være begyndende fejl på fx WiFi kortet, eller andet. Måske skal jeg følge med i lidt nyt på nettet og nyt fra Stofa om andre der har oplevet en tilsvarende situation.

Jeg savnede lidt en vedlagt vejledning i returnering af den gamle modem. Fx også pakkevejledning og en klistermærke med de rette data til returforsendelsen.

mvh / Herman

Ingen kommentarer: